Kron-Albin

 

Kontakt             




Monark-Albin m/42

Under andra världskriget blev det uppenbart att svenska försvaret saknade en motorcykel för ordonnanser. Läget var akut och försvaret skickade en beställning till Husqvarna. De var dock överhopade med jobb och kunde inte ta ordern. Den kom att delas och Monark tillverkade ramen och Albin Motor i Kristinehamn tillverkade motor och en växellåda med tre växlar.


Resultatet blev motorcykeln Monark-Albin m/42, i militära sammanhang även känd som Svensk armémotorcykel m/42, i dagligt tal ”Kron-Albin”. Den tillverkades i två utföranden. Den första hade en sidventilmotor på 15,1 hk, kallad 500 m/42 SV. Den tillverkades i 300 exemplar under 1942. Under 1943 kom den andra versionen i hela 3000 exemplar, med toppventilmotor på 19,6 hk, kallad 501 m/42 TV.


Det var en robust och tung motorcykel med en vikt omkring 250 kilo. Motorn var på 500 cm3. Efter kriget sattes ytterligare ett antal ihop av överblivna reservdelar.


Detta blev svenska försvarets första standardiserade motorcykel. Efter kriget kom Monark Albin 500 att bli den första standardmotorcykeln i Frivilliga Motorcykelkåren (FMCK). Den användes inom försvaret in på 1960-talet.


Försvarets överskottsmotorcyklar såldes på civila marknaden. Museets kompletta maskin är donerad till Gotlands Försvarsmuseum av Mats Gahne, Hogrän.













Gotlands försvarsmuseum ingår i Sveriges militärhistoriska arv som är ett nätverk bestående av 28 statliga och statligt stödda museer.

Besök    www.smha.se


Gotlands Forsvarsmuseum Förrådsvägen 4    624 44 Tingstäde    Telefon: 0498-274357

Epost:  gotlandsforsvarsmuseum@telia.com