Allmänt | |
Tjänstevikt | 11 150 kg |
Totalvikt | 14 800 kg |
Maxlast | 3 650 kg |
Besättning | 2 man |
Passagerare | 5 man |
Yttre mått | |
Längd | 7 250 mm |
Bredd | 2 870 mm |
Höjd, till torntak | 2 350 mm |
Höjd, till vagnstak | 2 000 mm |
Framkomlighet | |
Sprcifikt bandtryck, tjänstevikt (totalvikt) | 0,35 kp/cm2 (0,47) |
Markfrigång fram/bak | 300/500 mm |
Hastighet och vändradie | |
Max hastighet | 62 km/h |
Vändradie | 1,25 - 38 m |
Bränsleförbrukning | |
Körning enligt driftprofil | ca 15 l/mil |
Aktionsradie | ca 36 mil |
Motoraggregat | |
Typ | JaMZ-238N 4-takts dieselmotor med direktinsprutning och överladdning |
Cylinderantal | 8 |
Slagvolym | 14 860 cm3 |
Max effekt | 220,6 kW (300 hk) |
Bränslesystem | |
Antal bränsletankar | 4 |
Sammanlagd rymd | 550 l |
Smörjsystem | |
Typ | Tryck- och stänksmörjning |
Oljevolym | 28 l |
Kylsystem | |
Typ | Vattenkylning, slutet system |
Kylvätskemängd | 61 l |
Kraftöverföring | |
Växellåda | Manuell växellåda med integrerad styrväxel |
Frånkopplingsanordning | Mekanisk med pneumatisk servo |
Antal växlar | 6 st framåt, 1 st bakåt |
Synkroniserade växlar | 3:e - 6:e växel |
Bromssystem | |
Typ | Bandbroms |
Påverkan | Pneumatisk och mekanisk |
Pbv 4020 (MT-LBu)
Pbv 4020 är ett bandgående och splitterskyddat transportfordon.
Vagnen är baserad på fordonsfamiljen Pbv 401 med framförallt drivsystemet och bandaggregat likartade. De viktigaste skillnaderna är att vagnskroppen är avsevärt större och att motorn har turbo.
Besättningen utgörs av förare och vagnchef. I besättningsutrymmet finns dessutom plats för upp till fem passagerare. Vagnens bakre del utgör transportutrymme.
Vagnen saknar fast beväpning men är förberedd för lvksp. Sambandssystemet utgörs av ett internt kommunikationssystem för besättningen och består av en lokaltelefonanläggning med telehjälm 9 (ej alla vagnar).
Pbv 4020 är en grundversion och modifieras till ledningsvagn för brigad-/fördch samt till sjukvårdsversion.
Vagnarna är tillverkade i Bulgarien och har före leverans till Sverige genomgått renovering och modifiering i Tyskland.
Renoveringen och modifieringen omfattar huvudsakligen:
livstidsförlängande åtgärder
trafiksäkerhetshöjande åtgärder
miljösanerande åtgärder.
Det förekommer mindre avvikelser mellan enskilda exemplar av vagnarna, detta eftersom de är tillverkade vid olika tidpunkter mellan 1978 och 1987.
Vikt- och måttuppgifter samt prestanda