Pbv 4020

Allmänt


Tjänstevikt

11 150 kg

Totalvikt

14 800 kg

Maxlast

  3 650 kg

Besättning

2 man

Passagerare

5 man



Yttre mått


Längd

7 250 mm

Bredd

2 870 mm

Höjd, till torntak

2 350 mm

Höjd, till vagnstak

2 000 mm



Framkomlighet


Sprcifikt bandtryck, tjänstevikt (totalvikt)

0,35 kp/cm2 (0,47)

Markfrigång fram/bak

300/500 mm



Hastighet och vändradie


Max hastighet

62 km/h

Vändradie

1,25 - 38 m



Bränsleförbrukning

Körning enligt driftprofil

ca 15 l/mil

Aktionsradie

ca 36 mil



Motoraggregat


Typ

JaMZ-238N 4-takts dieselmotor med direktinsprutning och överladdning

Cylinderantal

8

Slagvolym

14 860 cm3

Max effekt

220,6 kW  (300 hk)



Bränslesystem


Antal bränsletankar

4

Sammanlagd rymd

550 l



Smörjsystem


Typ

Tryck- och stänksmörjning

Oljevolym

28 l



Kylsystem


Typ

Vattenkylning, slutet system

Kylvätskemängd

61 l



Kraftöverföring


Växellåda

Manuell växellåda med integrerad styrväxel

Frånkopplingsanordning

Mekanisk med pneumatisk servo

Antal växlar

6 st framåt, 1 st bakåt

Synkroniserade växlar

3:e - 6:e växel



Bromssystem


Typ

Bandbroms

Påverkan

Pneumatisk och mekanisk

Pbv 4020 (MT-LBu)

 

Pbv 4020 är ett bandgående och splitterskyddat transportfordon.

 

Vagnen är baserad på fordonsfamiljen Pbv 401 med framförallt drivsystemet och bandaggregat likartade. De viktigaste skillnaderna är att vagnskroppen är avsevärt större och att motorn har turbo.

 

Besättningen utgörs av förare och vagnchef. I besättningsutrymmet finns dessutom plats för upp till fem passagerare. Vagnens bakre del utgör transportutrymme.

 

Vagnen saknar fast beväpning men är förberedd för lvksp. Sambandssystemet utgörs av ett internt kommunikationssystem för besättningen och består av en lokaltelefonanläggning med telehjälm 9 (ej alla vagnar).

 

Pbv 4020 är en grundversion och modifieras till ledningsvagn för brigad-/fördch samt till sjukvårdsversion.

 

Vagnarna är tillverkade i Bulgarien och har före leverans till Sverige genomgått renovering och modifiering i Tyskland.

 

Renoveringen och modifieringen omfattar huvudsakligen:

 

livstidsförlängande åtgärder

trafiksäkerhetshöjande åtgärder

miljösanerande åtgärder.

 

Det förekommer mindre avvikelser mellan enskilda exemplar av vagnarna, detta eftersom de är tillverkade vid olika tidpunkter mellan 1978 och 1987.

 

 

 

 

Vikt- och måttuppgifter samt prestanda