Pbv 501

Pbv 501

 

Historik och bakgrund

 

Pbv 501 är den svenska beteckning på BMP-1 S.

 

Vagnen köptes genom ett läglighetsköp under 1994 efter tester genomförda av Mek Avd på Inf Kav C. Vagnen skulle i första hand bidra till infanteribrigadernas ökade mekanisering samt höjning av splitterskyddsnivån.

 

BMP-1 togs fram under 1960-talet i dåvarande Sovjetunionen, den skulle bli ett stridsfordon som kunde följa med i den moderna krigföringens tempo och miljö. Vagnen uppmärksammades för första gången i väst 1967 då Syrien i striderna mot Israel ibland använde den felaktigt som en stridsvagn eftersom den har en för fordonets storlek väldigt kraftig beväpning som då kunde slå igenom de flesta strv som var insatta i striderna. Tyvärr var den inte skyddad lika bra som en strv och slogs ut med katastrofala resultat för medföljande skyttegrp.

 

Våra pbv 501 har tidigare använts i forna DDR. När Tyskland återförenades 1990 fanns det ett stort antal stridsfordon som inte kunde inrymmas inom CFE avtalet. Övertaliga vagnar försåldes till ett antal länder däribland Finland och Sverige. Vagnarna renoveras och modifieras för att passa våra svenska förhållanden.

 

Detta innebär t.ex. asbestsanering samt att vagnen blästras plåtren, därefter målas i svensk maskeringsfärg, belysning och reflexer.

 

Samtliga delkomponenter helrenoveras, däribland motor, växellåda och torn med beväpning. Renoveringsarbetet genomförs i Sternberk, Tjeckien av det halvstatliga företaget VOP026, De allra flesta vagnarna togs aldrig i bruk utan förrådställdes efter leverans.

 

Ett mindre antal av vagnarna utrustades som stridsledningsvagnar för bat- och kompchefer.

 

Vagnarna utgick vid sekelskiftet och såldes till VOP 026 som sålde dem vidare bl a till Irak.

 

En för oss ovanlig sak är att vagnen inte får startas innan oljetrycket med hjälp av en elpump trycks upp till normaltryck. Först då får startmotorn kopplas in. Om man startar utan denna procedur så blir det motorskador/haveri. Bakdörrarna är mycket tjocka, används som bränsletankar. Man kan tänka sig resultatet av en träff i en dörr bakifrån.

 

 















































Stridsutrymme:

Plats för 6 st stridsutrustade skyttesoldater som har var sin skottglugg för eldhandvapnet samt ett observationsprisma var. Fästen finns för ksp, grg samt övrig grupputrustning.

 

Det svenska köpet omfattade totalt 430 BMP-1. Av de ingick 87 st BMP-1A1, som var renoverad BMP-1 för Bundeswehr,  övriga vagnar var av modellerna BMP-1Sp2, BMP-1P och BRM-1. Totalt skrotas på plats 80 vagnar för att bli reservdelar, av de inköpta 430 renoveras 350 st.

Data och prestanda


Mått och vikt


Längd

6 740 mm

Bredd

2 940 mm

Höjd

2 070 mm



Stridsvikt

13 ton



Rörlighet


Max hastighet

70 km/h

Stigning

35°

Lutning

25°

Aktionsradie

600 km (lvg)

Simförmåga

8 km/h

Specifikt bandtryck

0,60 kPa

Effekt

225 kW (300 hk)

Vikt

700 kg (aluminium)

Förvärmare

ca 55 kW



Besättning

Vagnchef


Skytt


Förare


6 st skyttesoldater

Motor


Beteckning

UTD-20

Drivmedel

Diesel

Startanordning

Tryckluft, El

Cylinterantal

V6, 24 ventiler

Slagvolym

15,9 l



Ammunition


7,3 cm slpsraket

40 st

Skjutavstånd

ca 1 000 m

7,62 mm

2 000 st



Torn


Riktsystem

Elektriskt

Reserv

Mekaniskt (bildförstärkare)

Sidriktning

360°

Höjdriktning

-4° - +30°



Sikte

Dag: 6 ggr förstoring


Natt: 6.7 ggr förstoring